Płyn chłodniczy do motocykla pełni bardzo ważną rolę w działaniu pojazdu, a dokładniej jego silnika. To właśnie dzięki niemu serce maszyny może pracować prawidłowo, a przy tym wyróżniać się zdecydowanie dłuższą żywotnością. Podstawową rolą płynu chłodniczego jest utrzymanie prawidłowej temperatury silnika niezależnie od warunków. Jak wybrać odpowiedni produkt? Jak często go wymieniać? Sprawdźmy!

Płyn chłodniczy do motocykla – jaką pełni rolę?

Układ chłodzenia to jeden z najważniejszych elementów konstrukcji motocykla. Jego podstawową rolę jest to, aby regulować temperaturę silnika i utrzymywać ją na prawidłowym poziomie. Dzięki temu możemy skutecznie uniknąć przegrzewania się jednostki, co ma istotny wpływ na jej żywotność. Trzeba pamiętać o tym, że zbyt wysoka temperatura to prosta droga do powstawania usterek i awarii, które w większości przypadków okazują się nieodwracalne. To z kolei naraża nas na wysokie koszty wymiany wadliwego podzespołu.

Nie bez znaczenia pozostaje także fakt, że dzięki prawidłowemu funkcjonowaniu układu chłodzenia możemy liczyć na uzyskanie wyższych osiągów w przeciwieństwie do sytuacji, w której silnik osiąga zbyt wysoką temperaturę. Efekt? Mniejsza przyjemność z prowadzenia motocykla. Bardzo ważną rolę w całej układance odgrywa płyn chłodzący. Jego właściwości sprawiają, że może brać czynny udział w wymianie ciepła. Bez odpowiednio dobranego możemy zapomnieć o zagwarantowaniu silnikowi prawidłowej temperatury.

Płyn chłodniczy motocyklowy i jego właściwości

Płyny chłodnicze to absolutny must have dla każdego fana dwóch kółek. Są to substancje o specjalnej formule, które wyróżniają się szerokim wachlarzem właściwości umożliwiających bezproblemową wymianę ciepła, a co za tym idzie, prawidłową pracę jednostki napędowej. 

Warto mieć na uwadze to, że chłodzenie silnika z ich pomocą jest możliwe między innymi dzięki temu, że mogą pochwalić się niższą temperaturą zamarzania niż w przypadku czystej wody. W dużej mierze jest to zasługa glikolu, który przeciwdziała krzepnięciu płynu do chłodnic motocyklowych do nawet -35 stopni Celsjusza – w zależności od producenta. Na pierwszy rzut oka może się to wydawać mało istotne z uwagi na to, że sezon motocyklowy kończy się wraz z nadejściem pierwszych chłodnych dni, jednak nic bardziej mylnego. Jest to kluczowa kwestia z uwagi na to, że pojazd może być narażony na działanie ujemnych temperatur podczas zimowego postoju.

Co więcej, płyny chłodzące wyróżniają się właściwościami antykorozyjnymi. W praktyce oznacza to, że skutecznie zapobiegają powstawaniu rdzy na wewnętrznych powierzchniach układu chłodzenia. Ponadto znajdują się w nich również inne substancje, które przedłużają żywotność innych elementów takich jak np. uszczelki, które nie są wykonane z metalu. To także niezwykle istotne dla prawidłowego działania układu chłodniczego, a co za tym idzie, silnika.

Motocyklowy płyn chłodniczy – jak wybrać najlepszy?

Jak już wspomnieliśmy, płyn chłodniczy w układzie chłodzenia motocykla to bardzo ważny element, obok którego nie można przejść obojętnie. Jak jednak wybrać ten, który będzie dostosowany do modelu naszego motocykla i sprawi, że będziemy cieszyć się jego użytkowaniem przez długie lata?

W pierwszej kolejności należy sprawdzić, jaki produkt rekomenduje producent pojazdu. Trzeba mieć na uwadze to, aby unikać płynów chłodzących samochodowych, które nie mogą znaleźć się w aluminiowych blokach silnika. Bardzo istotne jest również to, aby nie stawiać na produkty, które mogą przyczynić się do uszkodzenia uszczelek. Nie powinien również wchodzić w reakcje chemiczne z pozostałymi elementami – to bardzo krótka droga do awarii i usterek. Powinien również wyróżniać się odpornością na niskie temperatury – zwłaszcza te poniżej zera. Nie bez znaczenia pozostają jego właściwości do swobodnego odprowadzania ciepła.

A co z kolorem płynu chłodzącego do motocykla? Ten nie jest zbyt istotny. Jego barwa w dużej mierze jest uzależniona od tego, jakie technologie zostały zastosowane do jego produkcji.

Warto pamiętać o tym, że do płynu chłodniczego nie powinno się dolewać wody. Powód? Produkt traci swoje pierwotne właściwości. W ostateczności można pokusić się o dolanie wody destylowanej. Ta prosto z kranu zawiera w sobie osady, które w wielu przypadkach  przyczyniają się do zmniejszenia drożności układu chłodniczego w motocyklu. Specjaliści nie polecają również mieszania ze sobą różnych płynów chłodniczych.

Co ile wymieniać płyn chłodniczy w motocyklu?

Jak często wymieniać płyn chłodniczy do motocykla? Przyjmuje się, że należy to robić przynajmniej raz na dwa lata – mowa o płynach IAT. Jeśli w grę wchodzą płyny OAT, można to robić nieco rzadziej – nawet co trzy lub cztery lata. Warto jednak mieć na uwadze to, jak wygląda intensywność eksploatacji pojazdu. Przy większej warto wymieniać płyn nieco częściej, choć postawienie na te od renomowanych producentów, które można znaleźć m.in. na https://www.intermotors.pl/oferta/plyny-do-ukladu-chlodzenia-6923000 zachowują swoje cenne właściwości bardzo długo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*